مشاوره فروش

مشاوره فروش از نیازهای اولیه هر کسب و کاری میباشد. در مشاغل تازه راه اندازی شده این مورد بیشتر دیده میشود و آنها بعد از تولید محصول و یا ارائه خدمات، به مشاوره ای در زمینه تبلیغات و بازاریابی احتیاج دارند. منظور از مشاوره مواردی نظیر ارائه راهکار های بازاریابی و تبلیغات، ارائه خدمات مشاوره آنلاین در جهت بازاریابی و فروش شرکتها و سازمانها، مشاوره تبلیغات و ایده پردازی، ارائه تبلیغات گرافیکی و آگهی های تجاری میباشد.

اهمیت مشاوره بازاریابی و فروش در چیست؟

در گذشته شکل بازارها و رقابت میان آنها با بازارهای امروزی بسیار متفاوت بود. از مهم ترین این تفاوت ها میتوان به حق انتخاب مشتریان اشاره نمود. در زمان های گذشته شرکت های تولید کننده تعداد محدودی داشتند و مشتریان مجبور بودند که از بین همان چند کالا و برند، کالای مورد مدنظرشان را انتخاب کنند و در واقع حرف اول در بازار را تولید کنندگان میزدند. در صورتیکه در دنیای امروز فضای بین تولید کننده و مشتریان تغییر شگرفی داشته و با توجه به رشد و توسعه ی جوامع و افزایش امکانات تولید، تعداد تولید کنندگان در یک صنعت بسیارافزایش یافته است.

اهمیت مشاوره بازاریابی بر افزایش رقابت میان مشاغل

در عصر حاضر که رقابت ها چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی بیشتر شده است، مشاغل برای اینکه مشتری بیشتری جذب کنند و از سایر رقیبان خود جا نمانند باید از مشاوره فروش و تمهیدات بازاریابی که به منظور جذب مشتریان در نظر گرفته میشود استفاده کنند. امروزه رقابت میان کسب و کارها افزایش یافته به صورتیکه این رقابت در صنایع به شدت پیچیده میباشد و مشاغل برای حفظ خود در بازار رقابتی امروز، قطعا نیاز به دریافت مشاوره و برنامه های جدید بازاریابی و تبلیغاتی که مبتنی بر مبانی علمی باشد دارند. از مهم ترین بخش هایی که مشاغل در خصوص مشاوره و برنامه ریزی های خود به آن احتیاج دارند، بازاریابی است که از عوامل موثر در موفقیت کسب و کارها است و تمامی آن ها برای فروش بیشتر و جلب نظر مشتری باید بر آن تمرکز کنند. 

بازاریابی شامل چه عواملی است؟

دو اصل مهم بازاریابی و فضای مجازی تشکیل دهنده بازاریابی اینترنتی هستند. این فضا که غالب بر مفهوم بازاریابی است توانسته گستره جدیدی را حاصل نماید. فضای مجازی ارتباطی دوطرفه و بی واسطه را با قابلیت ذخیره سازی بازاریابی مجدد برای پاسخگویی به همراه دارد.

موانع بازاریابی کدام است؟

از موانع بازاریابی میتوان به فقدان دانش و آگاهی درباره این مفهوم، عملیات تجاری، رقابت و مدیریت مناسب برای مدیریت فروش اشاره نمود. در مشاغل کوچک مهمترین مانعی که در بازاریابی وجود دارد، کمبود دانش در مورد تعیین فرصت های بازاریابی و فروش محصولاتشان است. همچنین شرکت های کوچک تر چه با تجربه باشند و چه بی تجربه اعتقاد دارند که داشتن اطلاعات ضعیف در مورد بازارهای بالقوه موجب جلو گیری از فعالیت های بازاریابی آنها می شود. و به همین علت نیاز آنها به مشاوره فروش بیشتر احساس می گردد.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

در دنیای امروز اینترنت از اصلی ترین و مهمترین موارد هر کسب و کار است که سرعت گسترش آن بسیار بالا میباشد. مشاغل نیز همانند سایر موارد همواره در حال تغییر و تحول است. میتوان گفت اینترنت یکی از پرمخاطب ترین رسانه ها میباشد که توانسته تغییرات بسیار زیادی را در حوزه بازاریابی و توسعه آن ایجاد نماید. این قابلیت ها بسیاری از حوزه ها در بازاریابی نظیر بخش بندی و هدف گذاری، قیمت گذاری، خدمات به مشتری ، بسته بندی، ارتباطات بازاریابی و فروش، کانال های توزیع و زنجیره ارزش، بازاریابی جهانی و نشان تجاری و … را تحت تاثیر قرار داده است.

مشاوره فروش و بازاریابی اینترنتی

در زمان شروع بازاریابی اینترنتی وب سایت ها اطلاعات خود را به شکل ساده و با استفاده از فایل های متنی ارائه می نمودند. پس از آن طراحی گرافیک و تبلیغات تصویری و گرافیکی نیز به وب سایت ها اضافه شد و آخرین مرحله در این زمینه هم تکامل آنلاین و استفاده از اینترنت به منظور سرعت بخشیدن در مبحث فروش کالا و خدمات است. اینترنت و فروش اینترنتی برای بسیاری از کسب و کارها به معنای درآمدزایی و تعامل با مشتریان و مالکین، ارائه محصولات و خدمات و همچنین فروش اینترنتی است.

برخی از متخصصین فعال در این زمینه معتقدند که مشاوره فروش بازاریابی اینترنتی یک فلسفه جدید و یک فعالیت مدرن است که میتواند مشاوره هایی را در جهت فروش کالاها، ارائه خدمات، اطلاعات و عقاید از طریق اینترنت و سایر ابزارهای الکترونیکی ارائه دهد.

مشاوره فروش و بازاریابی در چه زمینه هایی ارائه میشود؟

در ادامه مطلب تمامی مراحل ، بخش ها و زمینه هایی که مشاغل در آن به مشاوره فروش و بازاریابی نیاز دارند را برایتان شرح میدهیم.

انتشار اطلاعات

این مرحله از بازاریابی به منظور استفاده از وبگاه به عنوان یک منبع اطلاعاتی است. اکثرا این مرحله را ابتدایی ترین گام برای فروش اینترنتی میدانند.

مبادله اطلاعات

پس از مرحله انتشار اطلاعات نوبت مبادلات بهنگام است. این مرحله نیازمند مهارت در برنامه نویسی پیشرفته است که برای آن باید یک سیستم موفق برای تامین امنیت معاملات وجود داشته باشد.

سفارشی کردن انبوه

در سفارشی کردن انبوه مزایا و قابلیتهای فناوری اینترنت به جهت ذخیره اطلاعات و به وجود آوردن سیستم هایی که قادر به سازگار کردن پیامها و خدمات برای مشتریان باشد، مورد استفاده قرار میگیرد که میتواند به صورت خودکار یا دستی انجام گردد.

ترفیع

این مرحله را تبلیغات و فعالیت هایی که از پیش به منظور آگاهی مشتریان از محصولات شرکت طراحی شده است، شامل میشود.

تماس یکایک

تماس یکایک به معنای تماس شرکت ها با مشتریان خود به وسیله روش های گوناگونی نظیر تلفن ، پست الکترونیکی، فهرست های پستی و … میباشد. درباره نحوه صحبت با مشتریان نیز مشاوره فروش می تواند راهنمایی های لازم را ارائه نماید.

مشاوره در زمینه انجام معامله

در زمینه انجام معاملات مشاوره هایی از قبیل مشاوره تعیین قیمت و مشاوره وقوع عمل معامله ارائه میگردد.

مشاوره در زمینه مبادله

مشاوره مبادله شامل مشاوره های تخصصی است که در زمینه پرداخت وجه کالا یا خدمات که به شرکت ها و صاحبین مشاغل داده می شود، میباشد.

تامین سفارش

برای تامین سفارش مشاوره هایی در جهت حمل و نقل کالاها و یا خدماتی که از طریق سیستم توزیع سنتی، فیزیکی یا کانال توزیع دیجیتال صورت میگیرد، انجام میشود.

فرآیند ترویج

ترویج در واقع فرآیند ارتباطی انبوه است. مشاغل از این طریق اطلاعاتی در مورد کالاها و خدمات خود ارائه میدهند و ارتباطی میان خود و بازار برقرار میکنند. اینترنت کمک میکند تا تعاملی دو سویه شکل بگیرد و به همین دلیل مفهوم جدیدی از ترویج را که دربرگیرنده نوعی مدل ارتباطی انبوه – انبوه میباشد، شکل داده است.

مشاوره فروش و بازاریابی برای حوزه توزیع

اینترنت مزایا و ویژگی های فراوانی دارد که از میان آنها انجام فعالیت های ترویج و توزیع بصورت همزمان را نام میبریم. بر اساس نوع بازار شرکت، میتوان از طریق اینترنت روش جدیدی برای توزیع ایجاد نمود که به توزیع مجدد یا بازتوزیع شناخته میشود.

مشاوره بازاریابی در زمینه قیمت گذاری

موردی که امروزه افراد در قالب مصرف کننده با آن روبرو هستند، تنوع قیمتها است که موجب فشار برای کاهش قیمتها میگردد. مشاوره فروش با اطلاعاتی که در خصوص آنچه مصرف کنندگان ترجیح میدهند و کالاهای مورد نیازشان در اختیار میگذارد، برای بخشبندی یا قیمت گذاری رقابتی شرایط مناسبی ایجاد میکند.

مشاوره جهت بهبود شرایط محصول

مشاوره هایی که از طریق ارائه اطلاعات فروش انجام میگیرد، موجب بهبود شرایط محصول میگردد. آنچه که محصول را بهبود می بخشد مواردی از جمله مستند سازی فنی و پشتیبانی، اتاق های گفتگو، نظرسنجی آنلاین و تبادل پیشرفته اطلاعات میان عرضه کنندگان و شرکا و … میباشد که مشاوره فروش در اختیار شرکت قرار می دهد.